110 virksomheder var forleden samlet på Hotel Scandic. De har alle det til fælles, at de arbejder på at komme ind på det tyske marked. Derfor havde Sønderborg Vækstråd i et samarbejde med House of Exporters og Væksthus Syddanmark sat et program sammen, der var fokuseret på konkrete værktøj, der kunne bringe virksomhederne videre.
Invitationslisten kommer af Sønderborg Vækstråds behovs- og erhvervsanalyse, hvor de virksomheder i Sønderborg-området, der har tilkendegivet interesse i arbejde med eksport, er blevet inviteret. I lyset af samarbejdet med House og Exporters og Væksthus Syddanmark var der også plads til virksomheder fra det øvrige Sønderjylland og resten af Syddanmark. Enkelte kom endda fra Københavnsområdet og fra Nordjylland.
“Vi er glade for, at vi kan levere ydelser af så høj kvalitet, at folk vil rejse fra alle ender af landet for at være med. Vi arbejder målrettet på Tyskland som eksportmarked, fordi vi har særlig gode forudsætninger for det her i grænselandet med vores beliggenhed og forståelse af tysk sprog og kultur, og så er der stadig et uforløst potentiale i Tyskland, selvom det allerede er Danmarks suverænt største eksportmarked”, siger Vækstrådets seniorkonsulent Stefan K. Schou, der har ansvaret for exportaktiviteter, i en pressemeddelelse.
En af oplægsholderne på konferencen var projektleder Torben Eiffert fra virksomheden Connecting Markets i Flensborg. Han er tysk, men taler dansk og bor selv i Danmark. Det giver ham gode forudsætninger for at hjælpe danskere ind på det tyske marked.
“Jeg er enig i, at virksomhederne i grænselandet har særlig gode forudsætninger. Man må bare ikke falde i den fælde, hvor man tror, at der ikke også er forskelle. Der er også store mentalitetsforskelle, især i forretningsverdenen. Og derfor kan det være givet godt ud at komme rigtigt fra start”, siger Torben Eiffert, der bl.a. kan hjælpe med markedsundersøgelse og finde agenter og forhandlere i Tyskland.