Børn skal lære om bæredygtighed og monsterregn

Arkivfoto
Arkivfoto
18. marts 2017 Uddannelse Skrevet af: Ole Kæhler

Bæredygtighed er et stort fokusområde og i den forbindelse arrangerer House of Science to faste forløb i skoler og daginstitutioner, hvor begrebet bliver genstand for særlig interesse. Et af forløbene finder sted i næste uge, hvor tæt på 1000 børn fra daginstitutioner og skoler arbejde med “monsterregn og bæredygtighed”.

Monsterregn er meget kraftigt regnskyl, og arbejdet tager udgangspunkt i, hvad og hvordan for eksempel dyrene klarer sig i sådanne situationer.

”Monsterregn er et meget synligt eksempel på effekten af klimaforandringer, og vi håber selvfølgelig, at børnene vil forstå sammenhængen mellem menneskers handlinger og konsekvenserne – og forhåbentlig handle derefter, siger pædagogisk konsulent Finn Bruncke i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forskellige aktører på banen

Sonfor viser rundt og fortæller om De Fem Haver i Digterkvarteret. Haverne er anlagt for at afhjælpe gener af store regnmængder.

Der arbejdes med forskellige forsøg på stedet.

Biolog fra Vand & Natur tager børnene med ud i lokalområdet og undersøger, hvordan store vandmængder har konsekvenser for nærmiljøet.

Naturvejleder fra naturskolen fortæller og viser, hvordan forskellige dyr klarer sig, når der kommer monsterregn.

Børnene kommer selv med idéer til, hvordan skader fra monsterregn kan modvirkes, og de eksperimenterer med vand, der løber i rør, gennem jord, gennem sand mv. Børnene lærer, hvilke menneskelige handlinger, der forandrer klimaet – og hvad den enkelte kan gøre ved at spare på energien, spare på vandet, spise mindre kød, genbruge i stedet for at smide væk osv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Børnene lærer også om det sundhedsskadelige i, at for eksempel kloakker flyder over, hvilke vandtyper der renses i et renseanlæg og hvorfor regn kan blive til monsterregn.